Érkezés – bármilyen irányból
A kassai repülőtérről 20 perc alatt be lehet jutni a vasútállomásra, ahonnan naponta legalább két nemzetközi vonat indul Magyarországra. Ezt akkor érdemes választani, ha a fővárost vagy a megyeszékhelyet, Miskolcot is szeretnénk meglátogatni. Vagy, ha nem bánjuk az átszállást –akár rögtön a határon, hiszen a Hidasnémeti–Szerencs vonal több borvidéki települést is felfűz.
Akinek viszont fontos a gyorsaság, inkább béreljen autót: az E71-es úton, majd Encsnél a 39-es főútra térve könnyen elérheti úti célját. (A határig autópálya, tehát fizetős út vezet! A határ innenső oldalán néhány év múlva várható a gyorsforgalmi út elkészülte.) Természetesen nemcsak a tornyosnémeti határátkelő létezik. Aki bízik a GPS-ben vagy a térképben, és inkább keletre tart, átlépheti a határt Szkáros–Hollóháza között is. Gyönyörű útja lesz!
A kerékpáros megközelítés sem túl extrém ötlet, hiszen az EuroVelo 11-es szakaszán meglehetős biztonságban és a varázslatos Hegyközön keresztül érjük el a borvidék északkeleti csücskét, Sátoraljaújhelyet – onnan pedig, végig a Bodrog mentén, Tokajig tekerhetünk, közben kedvünkre kalandozva a hegyekhez közelebb fekvő településeken is. Sőt, gyalog is útnak indulhatunk: a Sárospatak–Kassa közötti Szent Erzsébet zarándokút természetesen Kassa felől is bejárható, a rózsa jele több borvidéki településen is átvezeti az utazót.
Debrecenben landolva napi öt intercity vonat áll a rendelkezésünkre, hogy kényelmesen eljussunk Tokajba vagy Szerencsre. Busszal is útnak indulhatunk: Tokajnál a térségbe lépve végig a 37-es úton Sátoraljaújhelyig visz a menetrend szerinti járat. A kocsit választva az autópályától a három számjegyű útig sokféle lehetőség áll előttünk – nincs ajánlott megközelítés, hiszen a döntést az úti cél fekvése legalább annyira befolyásolhatja, mint a fizetős utak vagy épp az, hogy keresztül kell-e menni egy nagyvároson. Azoknak, akik a két kerékre esküsznek, jó hír: 2016 végére valószínűleg elkészül a Nyíregyháza–Tokaj kerékpárút, így már csak Debrecen–Nyíregyháza között kell majd főúton tekerni.
Budapestről átszállás nélkül vagy egy átszállással megérkezhetünk a Hegyaljára, legyen szó buszról vagy vonatról. Az átszállást valószínűleg azok választanák, akik a kerékpárjukat is magukkal hoznák. Viszont, ha nem különleges, kézhez szokott gépről, komoly kerékpáros túráról van szó, akkor érdemes azzal is számolni, hogy jól kiépített kerékpárbérlési rendszer működik a borvidéken.
Természetesen minden repülős út esetében érdemes érdeklődni a transzferről – akár a reptéri szolgáltatónál, akár a Zemplén Tourist Utazási Irodánál.
És meg egy lehetséges megközelítési mód: a Bodrog. Nagyon szép túrákat kínál az evezést kedvelőknek (akár Szlovákiából indulva) – és Pataktól Tokajig végigkíséri Zemplén településeit. Több kisebb-nagyobb kikötő, pihenő várja a vízitúrázókat, nem jelent gondot az sem, ha néhány napra szeretnénk bemerészkedni a borvidék belsejébe is.
Ha már megérkeztünk
Szerencstől Sátoraljaújhelyig óránként, Abaújszántóig pedig két óránként, jól tervezhető utazást biztosítva, hajnaltól késő estig járnak a vonatok. Ugyanakkor a vasútállomással nem rendelkező települések megközelítése kicsit nehézkesebb lehet, különösen, ha csillagtúrázunk, tehát vissza is szeretnénk térni szálláshelyünkre.
Jó megoldás lehet a kerékpárbérlés. Az első számú központ a tokaji Tourinform-iroda, de Szerencsen, Tarcalon, Tállyán, Rátkán és Sátoraljaújhelyen is elérhetők (és leadhatók) a biciklik. Itt kell szót ejteni egy fontos kérdésről: a hegyek között nincs mindenhol GPS- és mobiltelefon-hálózati lefedettség! Tehát a főbb utakról letérő kerékpáros útra a biztonság kedvéért vigyünk magukkal papír alapú térképet, erdei túrára indulva pedig kérjük ki vezető tanácsát, nehogy bajba kerüljünk!
Nem hagyományos közlekedési eszköz, de kényelmes és célirányos megoldás Hegyalja egyik új szolgáltatása, a Borbusz. Akár két résztvevő is kérheti a programot, aminek lényege, hogy több – alaphelyzetben három – pincészet meglátogatásával átfogó képet kapnak a vidék borkultúrájáról. Kis családi és nagybirtokot, dűlőt és pincét egyaránt beemelnek a programba, amelynek természetesen minden állomásán lehet kóstolni is. Mindezt készek teljesen személyre szabni, így előre be kell jelentkezni a tokaji Tourinformnál.
Ha nem kenuval érkeztünk, de szeretnénk egy utat vízen megtenni, Bodrogkisfaludon és Tokajban több helyen, bérelhetünk is vízi járművet. Sétahajó Tokajban jár, de az körjárat, így azzal „közlekedni” nem lehet. Taxi van Tokajban, Újhelyen és Patakon is – ám nem az „út közben leintjük” típusú, érdemes előre lementeni a számukat!
Hogy a vendéglátó pincészet lóháton, lovas kocsin vagy terepjárón juttatja ki az érdeklődőket saját szőlőültetvényeire, az nem annyira a közlekedés része – de a választásnál érdemes tudni, hogy ilyen szempontból is sokrétű a kínálat. Nehéz elválasztani, hogy sportolási vagy közlekedési lehetőség, így mindenképp érdemes számba venni a Percze Élményközpont sporteszköz-kínálatát, amiből választva azért messze eljuthatunk: mountain bike, e-bike, segway, Polaris Ranger EV autó, John Deere Gator dízelautó, e-quad, Flame Rider homokfutó, túrakajak és -kenu, gumikatamarán.
És még egy egészen alternatív megoldásról: a Zemplén Kalandpark jóvoltából libegővel juthatunk fel az újhelyi Magas-hegy tetejére, onnan pedig kabinos libegővel vagy kár átcsúszópályán a Szár-hegyre. Van még sok minden más is a tarsolyukban, de az már végképp nem közlekedés. Hacsak még ide nem vesszük a leghagyományosabbat: a gyaloglást. Kiváló tanösvény és több túraút várja itt a mozgást és a természetet kedvelőket – mint ahogy szerte Zemplénben. Ez azonban manapság inkább már az aktív turizmushoz tartozik. Mint ahogy jórészt a lovas tanyák (Vajdácska, Sárospatak, Bekecs) által kínált tereplovaglás, hintózás is – hiszen ma már kevés helyre állíthatunk be egy fáradt lóval…